Yaşamın ilk altı
yılında bir çocuğun temel amacı ‘inisiyatif’ alabilmektir. Bir başka deyim ile
çocuk bir yandan ‘ben kimim? sorusuna yanıt ararken diğer yandan da ‘bağımsız’
hareket edebilmek için çaba sarf eder. Yaşamın ilk yıllarında çocuklarımız genel
olarak iki sorunun cevaplarına yanıt
ararlar; ‘‘1. Dünya yaşanılabilir ve
güvenilir bir yer midir?, 2. Ben kimim?’’ Çocuklarımız dünyanın güvenilir bir
yer olduğuna karar verdiklerinde kendilerini tanımaya da yavaş yavaş başlarlar. Çocuklarımızın kendilerini
tanımalarına yardımcı olabilmemiz için öncelikle ev sonrasında okul ortamında
‘güvenli’ zemin hazırlayabilirsek;
çocuklar kendilerini nasıl
göreceğini-başkalarının kendi hislerine nasıl tepki vereceğini-hisleri hakkında
nasıl düşünmesi gerektiğini-tepkilerinin seçenekleri olduğunu- farklı duygulara
sahip olduğunu ve bu farklı duyguların farklı zeminlerde ifade edebileceğini
öğrenir.
Çocuklarımızın kendilerini güvenli sahada ifade
edebilmeleri motive etmek için etkili iletişim kurabilmek önemli bir yere
sahiptir. Dünyayı anlamlı kılabilmek için ‘iletişim’ temel bir mekanizmadır.
Çocuklarla
İletişim Nasıl Kurulur?
Çocuklarla
iletişimimizde etkin dinleme metodunu kullanmalıyız. Nedir etkin dinleme? Etkin
dinleme; söylenenlerin barındırdığı
duygu durumunun kavranması ve bunun dinleyiciye sözel ve sözel olmayan
mesajlarla iletilmesidir. Etkin dinleme çocukların duygularını tanımasına
yardımcı olabileceği gibi aynı zamanda duyguların güvenli bir zeminde
aktarımına da yardımcı olur. Dilerseniz birkaç alıştırma yapalım:
·
Çocuk: Ayşe benimle bugün hiç oynamadı.
·
Ebeveyn: ???? (siz olsaydınız nasıl bir
cevap verirdiniz?) ????
·
Ebeveyn 1: Arkadaşlarınla güzel/ iyi
geçinmeyi öğrenmelisin.
·
Ebeveyn 2: O zaman sende oynayacak başka
bir arkadaş bul.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder